۵ نکته طلایی برای داشتن کسب و کار فوق‌العاده

۵ نکته طلایی برای داشتن کسب و کار فوق‌العاده

همه‌ی ما  سعی داریم کسب و کارمان را رونق داده و از رقیبان پیشی بگیریم، اما تا به حال شده فکر کنید برای این پیشی گرفتن چه کارهایی انجام می‌دهید؟  آیا همین که منتظر بخت و اقبال باشیم که مشتری ما را انتخاب کند کافیست؟ در این مطلب به ۵ نکته اصلی اشاره می‌کنم که خودم پس از هفت سال تجربه در بازار و مطالعه‌ی کتاب‌ها و مقالات روز دنیا به آن رسیدم و به کار بستم و نتیجه بخش نیز بود. نکاتی که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به راحتی از رقیبانتان عبور کنید. این نکات تقریباً در همه‌ی کسب و کارها قابل استفاده است و استفاده از آن‌ها بسیار کم هزینه و آسان است.
نکته‌ی اول: صداقت، صداقت، صداقت –مشتری می‌فهمد
همیشه، همه جا و در همه حال با مشتریانتان صادق باشید. هدفتان را از فروش به مشتری تغییر دهید. «به مشتری می فروشم تا نیاز او را برطرف کنم» در  واقع باید به شعار معروف «خدمت به مشتری هدف ماست» عمل کنید. از فکر و ذهن و درون خودتان شروع کنید.
اگر متوجه شدید محصول یا خدمات شما، مشکل مشتریتان را حل نمی‌کند صادقانه به او بگویید حتی اگر رقیبتان کالای مورد نیاز مشتری را عرضه می‌کند وی را به مشتریتان معرفی کنید. شاید سود آن فروش را از دست بدهید ولی مطمئن باشید سود و فروش بیشتری در انتظار شماست. مشتری می‌فهمد، لطف شما را درک می‌کند و در صدد جبران بر می‌آید. حتی اگر خود وی نیازی به خدمات و محصولات شما نداشته باشد به دوستان و آشنایانش شما را پیشنهاد می‌کند. شاید هیچگاه متوجه نشوید ولی حتماً این اتفاق می‌افتد.
انسان‌ها موجوداتی پیچیده و فوق العاده هوشمندند که حتی نیت و هدف شما را می‌فهمند.
اگر با مشتری صادق باشید در جمع دوستان وی قرار خواهید گرفت باید مشتری دیدی مثبت نسبت به شما و کسب و کارتان داشته باشد و  این دید مثبت تنها با صداقت به وجود می‌آید. هرگز با شعار و ظاهر سازی به دنبال آن نباشید.
کافیست با تغییری در خودتان این تمایز بزرگ با رقیبان را ایجاد کنید.
نکته‌ی دوم: ایجاد ارتباط –رابطه‌ی دوستانه با مشتری
حالا که مشتری دیدی مثبت نسبت به شما و کسب و کارتان دارد باید شما نیز به وی نشان دهید این دوستی یک طرفه نیست و شما نیز واقعاً به دید مثبت به او نگاه می‌کنید.
باید با مشتریانتان ارتباط برقرار کنید و از ارسال یک پیام گرفته تا تماس تلفنی حتی نامه یا کلماتی که هنگام مراجعه‌ی حضوری با وی تبادل می‌کنید، همه باید نشان دهنده‌ی دوستی و دوست داشتن باشد.
ارسال پیام‌های مناسبتی در مناسبت‌های سالیانه کمترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. اگر بتوانید با تماس تلفنی مناسبت‌ها را تبریک بگویید بهتر است. البته اگر کسب و کار بزرگی دارید یا تعداد مشتریانتان زیاد است این کار امکان‌پذیر نیست البته حتی می‌توانید این کار را به افرادی بسپارید تا از طرف شما انجام شود.
کارهای نو انجام دهید مثلا فرستادن پیام‌های عمومی که ارتباطی با کسب و کار شما ندارد می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد.
هر از چندگاهی و بدون بهانه با برخی مشتریانتان تماس بگیرید و جویای حالشان شوید. زمانی در روز را به این کار اختصاص دهید. اگر شما به عنوان مدیر کسب و کار شخصاً این کار را انجام دهید اثر بخشی بیشتری دارد.
به صورت منظم از مشتریان نظرخواهی کنید از آنها بخواهید اگر عیب و نقصی در کارتان می‌بینند گوشزد کنند.
البته سعی کنید تما‌س‌های شما مزاحمتی برای مشتریانتان ایجاد نکند بسته به نوع کسب و کار و تعداد مشتریان می‌توانید فاصله زمانی بین تماس‌ها را تنظیم کنید.
در دنیای امروز برای برقراری ارتباط بیشتر از  ارسال پیامک استفاده می‌شود هر چند اثر بخشی پیامک با تماس تلفنی قابل مقایسه نیست ولی در کسب و کارهای بزرگ که تعداد مشتریان زیاد است به نظر استفاده از پیامک بهترین راه است.
برای ارسال پیامک یا باید از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پیامک تبلیغاتی پنل پیامک تهیه کنید و یا از نرم افزارهای ارسال پیامک استفاده کنید.
نکته‌ی سوم: اطلاعات مشتریان گنجینه‌ی ارزشمند هر کسب و کار
 برای ایجاد ارتباط نیاز به اطلاعات مشتریان خواهیم داشت اطلاعاتی که قبل از ایجاد ارتباط و دید مثبت مشتری نسبت به ما و کسب و کارمان به دست آوردنش کمی سخت به نظر می‌رسد.
برای دریافت اطلاعات مشتریان راه‌های مختلفی وجود دارد که به برخی از آنها می‌پردازیم:
الف- تعبیه‌ی دفتری جهت دریافت اطلاعات مشتریان:
می‌توانیم در محل کارمان دفتری طراحی کنیم و از مشتریانی که مراجعه می‌کنند درخواست کنیم اطلاعاتشان را در دفتر یادداشت کنند این روش اولین و ساده‌ترین روش جمع آوری اطلاعات است که معایب و مشکلات زیادی دارد و موفقیت در آن بسیار سخت است ولی برای افرادی که امکان اجرای روش‌های دیگر را ندارند مناسب است.
ب- طراحی و اجرای مسابقه یا نظرسنجی :
می‌توانید فرمهایی را به عنوان مسابقه یا نظر سنجی طراحی کرده و  از مشتریان بخواهید این فرم‌ها را  پر کنند. هر چند این روش نسبت به روش قبلی بهتر است ولی باز هم معایبی از جمله عدم استقبال برخی مشتریان و مشکلات اجرای مسابقه را به همراه دارد.
ج- صدور فاکتور
می‌توانید برای صدور فاکتور اطلاعات مشتریان را دریافت کنید. معمولاً کسی در مقابل صدور فاکتور مقاومت نمی‌کند و به راحتی طلاعات درستی در اختیارتان قرار می‌دهند. از مزایای این روش می‌توان به این نکته اشاره کرد که چون صدور فاکتور توسط شما انجام می‌گیرد می‌توانید اطلاعات همه‌ی مشتریان را دریافت کنید و مانند روشهای قبلی اختیاری نیست.
د- استفاده از سیستم‌های ثبت اطلاعات و مدیریت ارتباط با مشتریان
این روش برای کسب و کارهای بزرگی که روزانه تماس‌های زیادی دارند مناسب است. که در این روش اطلاعات مشتریان توسط اپراتور در سیستم ثبت می شود.
استفاده از این روش به دلیل پیچیدگی و هزینه‌های بالا برای کسب و کارهای کوچک و متوسط به صرفه نیست.
نکته‌ی چهارم: رسانه‌ها سربازان کسب و کار شما
به اطرافتان خوب دقت کنید. اطراف ما پر از رسانه‌های تبلیغاتی است روزنامه‌های مختلف و متنوع، مجلات، آگهی‌نامه‌ها، رادیو، تلویزیون و صدها رسانه‌ی تبلیغاتی دیگر ، حتی کارت ویزیت شما هم یک رسانه‌ی تبلیغاتی است اطلاعیه‌ای که در فروشگاه یا دفترتان نصب می‌کنید نیز نوعی رسانه است. سامانه‌ی ارسال پیامک نیز رسانه‌ای اختصاصی محسوب می‌شود.
هر چه تعداد مخاطبین یک رسانه بیشتر باشد و مخاطبین رسانه نیز مخاطبین کسب و کار شما باشند آن رسانه برای کسب و کار شما موثرتر است.
البته تبلیغات در رسانه‌ها هزینه‌های متفاوت و گاهی زیادی نیز در پی دارد. مثلاً هر دقیقه تبلیغات در تلویزیون میلیون‌ها تومان هزینه دارد. حتی آگهی‌نامه‌های محلی نیز برای هر کادر تبلیغات ده‌ها هزار تومان هزینه دریافت می‌کنند.
هنر مدیر یا صاحب کسب و کار این است که رسانه‌ی مناسب را با کمترین هزینه‌بیابد. در اینجا به معرفی ۳ راه نسبتاً کم هزینه که بازخورد خوبی نیز دارد‌ می‌پردازیم.
الف –تبلیغات در محل‌هایی که مخاطبین ما به آنجا رفت و آمد دارند.
مثلاً فرض کنید شما فروشگاه عرضه لوازم‌التحریر دارید می‌توانید با آموزشگاهی که در نزدیکی فروشگاه شما واقع شده به توافق رسیده و با پرداخت هزینه‌ای اندک پوستر یا تراکت تبلیغاتی خودتان را آنجا نصب کنید.
نانوایی ها برای فروشگاه‌هایی که محصولاتشان کاربری عمومی دارند مکانی ایده‌آل برای تبلیغات است همینطور سوپر‌مارکت بزرگ هر محله‌ای روزانه رفت و آمد زیادی را شاهد است. بسته به محصولتان محل مناسب را که مخاطبانتان رفت و آمد دارند بیابید.
ب- استفاده از سامانه پیامک و تلفن:
همانطور که در نکته دوم پیرامون ارتباط با مشتریان صحبت کردیم حال که اطلاعات مشتریان را در اختیار داریم و این مشتریان دقیقاً همان مخاطبین اصلی کسب و کار ما هستند می‌توانیم از طریق ارسال پیامک یا تماس تلفنی پیاممان را به آنها منتقل کنیم.
ج –فاکتور رسانه‌ای ارزان در اختیار همه
مشتریانی که از شما خرید می‌کنند مخاطبین اصلی کسب و کار شما هستند از طرف دیگر همه‌ی ما وقتی فاکتور یا صورتحسابی دریافت می‌کنیم حتماً آن را مطالعه می‌کنیم. پس فاکتور خصوصیات یک رسانه‌ی موثر را دارد درست است که در کشور ما کمتر از فاکتور به عنوان رسانه استفاده می‌شود ولی سالهاست که در کشورهای پیشرفته از فاکتور به عنوان رسانه استفاده می‌کنند.
شما هم می‌توانید تبلیغ یا پیامی طراحی کرده و روی فاکتورتان چاپ کنید و مطمئن باشید دقیقاً به دست مخاطبین کسب و کارتان خواهد رسید و توسط آن‌ها خوانده خواهد شد.
نکته‌ی پنجم: آمار فروش چشم و چراغ هر کسب و کار
انجام هر کاری نیازمند کنترل و بررسی‌های منظم و مستمر است اداره‌ی یک کسب و کار حتی کوچک نیاز به کنترل و بررسی‌های منظم دارد. در آمارهای هر کسب و کار مهم‌ترین و ضروری ترین آمار، آمار فروش است که با استفاده از آن می‌توانیم به نتایج مهمی در مدیریت کسب و کار برسیم.
اینکه بدانیم مجموع فروش ماهیانه‌مان چقدر است و نسبت به ماه‌های قبل چه تغییر داشته است، به ما کمک بسیار زیادی در گرفتن تصمیمات مدیریتی خواهد کرد.
البته از نمودار غافل نشوید اگر نتایج روی نمودار قرار گیرند بسیار گویاترند. اینکه بدانیم کدام کالا بیشترین فروش را به خود اختصاص داده به ما کمک می‌کند تا تبلیغاتمان را برای یک کالای خاص افزایش یا کاهش دهیم یا حتی اثر بخشی یک رسانه را با تبلیغ یک کالای خاص فقط در آن رسانه و  بررسی میزان فروش آن کالا بسنجیم.
حتی بررسی اینکه در چه روزهایی از ماه فروش بیشتری داشته‌ایم یا چه ساعاتی در روز بیشترین فروش را داریم حتی در مدیریت پرسنل و کارمندان نیز می‌تواند تاثیر گذار باشد.
در کل آمار و نمودارها چراغ راه مدیریت کسب و کار است.
البته توصیه من این است که برای نمودار و آمار زیاد خود را درگیر نرم افزارهای تخصصی حسابداری و تحلیل نکنیم حتی با Excelنیز می‌توانید نمودارهای جالبی تهیه کنیه اگر امکان دسترسی به Excelو کامپیوتر را نیز ندارید با یک کاغذ و خط کش هم می‌توان نمودار طراحی کرد.
در پایان مقاله نظر شما را به معرفی ابزاری ارزان و آسان که امکان پیاده‌سازی اکثر موارد ذکر شده را دارد جلب می‌کنم.
نرم افزار مدیریت فاکتور قطره نسخه‌ی ۳
این نرم افزار امکان ارسال پیامک برای مشتریان را دارد.
این نرم افزار امکان صدور فاکتور و ثبت اطلاعات مشتریان را نیز داراست.
با این نرم افزار می‌توانید در فاکتورهایتان تبلیغات چاپ کنید.
همینطور این نرم افزار امکان تهیه گزارش و نمودارهای مختلف و مورد نیاز را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید